Nelinistea mistica isi demonstreaza originalitatea prin caracterul ei universal si prin vitalitate.
Cauzele care au creat-o nu-s abstracte, separate doar de efectul lor si de toata drama in care ele joaca rolul principal. Sunt puteri anonime, vagi, difuze care se aseamana prin impersonalitatea lor cu fortele cosmice si care contrasteaza, in consecinta, de o maniera categorica acestei puteri eminamente personale, care este vointa umana. Astfel ca, din aproape in aproape, pluralitatea indistincta a fortelor anonime, face loc notiunii abstracte de Putere si Energie –ca si cum aceasta ar fi fost continuta analitic in cealalta, iar spiritele, demonii, geniile, zeii de toate formele si gradele nu sunt decat formele concrete pe care le-a luat aceasta Energie.
Pentru ca nimic nu este mai incompatibil cu constiinta primitiva ca o notiune impersonala, divinul a fost reprezentat sub forma concreta sau particulara. Primitivul a trebuit sa admita intai modalitatile de reactie imaginativa cele mai elementare si mai frustrante. A inventat fortele impersonale din uimirea in fata marilor fenomene naturale, din tulburare sufleteasca si spirituala, din incapacitatea de a intelege, de a devansa aceasta neadaptare profunda fata in fata cu realitatea, decat cu conditia de a-si imagina in centru actori care sa coreleze intelegerea spectacolului cu intensitatea emotiei. Umanitatea primitiva a conceput o forta, iesita din energia universala care a jucat un rol important in constituirea primelor sisteme religioase si a cauzalitatii. Aceeasi forta magica dispersata, capabila de a produce efectele cele mai diferite, se regaseste in toate religiile si societatile inferioare, are o universalitate impozanta si n-ar fi surprinzator sa gandim ca prima metafizica umana a fost un fel de Energetica ale carei elemente afective originale au disparut treptat, pentru a lasa loc unui sistem de explicatie abstract. Desigur, nimic n-a fost mai dificil pentru om, ca izolarea mentala a unei idei, constientizarea notiunilor pe care le aplica in actiuni - adica a gandi teoretic. ...
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu