"...Scrisorile rezuma într-un mod inspirat, plin de gratie, idealul de viata al românilor, constituit de-a lungul secolelor, cu contributia propriului lor bun-simt, dar si al lectiei de fair-play învatate de tineri ca Mihail Farcasanu în anii petrecuti în Occident. Dînd dovada de curaj intelectual si clarviziune, autorul muta frecvent discutia din plan moral în plan estetic; el întelege ceea ce foarte putina lume întelege chiar si azi, în perioada postcomunista, ca esenta – criminala – a comunismului o constituie urîtenia, prostul-gust, abaterea de la firesc. Cînd pledeaza pentru eleganta, Mihail Farcasanu respinge implicit comunismul în esenta lui:
„Am pus foarte mult accent pe eleganta în raporturile dintre oameni.
Nu as vrea ca acest cuvînt sa fie rau înteles. Pentru noi, el exclude stearpa masca a mondenitatii, cu care l-au încarcat adeptii vulgarului. [...]
Eleganta nu este formalism, ci fel de a fi. Ea este o atitudine substantiala. [...]
Dar daca acest lucru este rezervat celor putini, care au reusit sa atinga treptele cele mai înalte, pentru începutul civilizarii vietii noastre sociale este absolut necesar sa cultivam prima ipostaza a elegantei, politetea. Multora li se va fi parînd minora o astfel de preocupare. Ea este însa esentiala pentru orisice progres în coexistenta sociala a oamenilor. Respectul omului are, într-adevar, ca marca exterioara, buna purtare fata de el." ...
„Am pus foarte mult accent pe eleganta în raporturile dintre oameni.
Nu as vrea ca acest cuvînt sa fie rau înteles. Pentru noi, el exclude stearpa masca a mondenitatii, cu care l-au încarcat adeptii vulgarului. [...]
Eleganta nu este formalism, ci fel de a fi. Ea este o atitudine substantiala. [...]
Dar daca acest lucru este rezervat celor putini, care au reusit sa atinga treptele cele mai înalte, pentru începutul civilizarii vietii noastre sociale este absolut necesar sa cultivam prima ipostaza a elegantei, politetea. Multora li se va fi parînd minora o astfel de preocupare. Ea este însa esentiala pentru orisice progres în coexistenta sociala a oamenilor. Respectul omului are, într-adevar, ca marca exterioara, buna purtare fata de el." ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu